“Stond ik daar tussen al die mannen in pak.”
Coolen Expertise was de dag na de brand ter plaatse om de naastgelegen bakker, slager en pandeigenaar te helpen bij hun schaderegeling. Op advies van de tussenpersoon heeft de expert van Coolen Expertise ook kennis gemaakt met Anneke om te kijken hoe zij het beste geholpen kon worden.
Anneke vertelt over die eerste dagen na de brand: “Stond ik daar tussen al die mannen in pak. Zelf ben je echt aangeslagen en heb je geen idee wat je moet doen. Net na de brand, een nacht niet geslapen en de volgende morgen stond iedereen hier met elkaar te praten over verzekeringszaken. De bakker en de slager naast mij gingen weer open en ik stond daar maar te kijken naar mijn afgebrande winkel”.
De emotionele impact van een brand
De eerste dagen typeert Anneke ook als de dagen met de meeste impact. Zoals zij zelf vertelt: “De achterkant van de winkel (de keuken en voorbereidingsruimte) is nu helemaal nieuw met allemaal nieuwe spullen erin. En hoewel dat natuurlijk heel fijn is, weegt het niet op tegen de emotionele impact die zo’n brand op je heeft. Je hebt het niet voor het kiezen, maar anders zou ik echt gekozen hebben voor de situatie met de oude spullen, maar dan zonder brand…”
Anneke vervolgt over de samenwerking met Coolen Expertise: “Het was dan ook heel fijn, dat Maik (de contra-expert van Coolen) heel duidelijk en direct vanaf het begin aan mijn zijde stond en tegen mij zei: “Nu moet je dìt doen en nu moet je dàt doen.” Ook wanneer ik belde met een vraag; Maik was altijd bereid om het nog een keer uit te leggen, en nog een keer… en (lachend) nog een keer”.
Alfons van de Sande, de tussenpersoon van Anneke, beaamt dat het een erg fijne samenwerking was met Coolen Expertise: “Ook voor mij als tussenpersoon”. Hij vertelt hierover: “Als tussenpersoon heb ik verstand van het ‘verzekeringsvak’. ‘Schaderegeling’ is een vak apart en daar heeft de contra-expert verstand van. Het is fijn om in geval van schade daarin samen te kunnen optrekken. Dat je kunt overleggen en sparren met de contra-expert en niet rechtstreeks met de expert van de maatschappij aan het regelen bent.”
Alle vinkjes gezet?
Alfons vervolgt dat het ook bij deze schade opviel hoe belangrijk het is om te blijven checken dat (garantie) clausules goed zijn ingevuld en geregistreerd. “Bij mevrouw Franken was er bij de verzekeringsmaatschappij een administratieve fout ingeslopen die voor de schadeafhandeling grote gevolgen zou hebben. Gelukkig heeft in dit geval de maatschappij zelf ook gezien dat zij het bij het verkeerde eind hadden en hebben het zelf rechtgezet, maar als dat anders was gelopen had dat grote gevolgen voor mevrouw Franken gehad”.
Mede door deze ervaring heeft Alfons binnen zijn eigen organisatie een extra controlesysteem ingebouwd. “Zodat we dubbel blijven checken of deze zaken zowel bij ons, als bij de verzekeringsmaatschappij goed zijn geregistreerd. Want een klein vinkje wel of niet kan grote gevolgen hebben”. Gelukkig is het bij deze schade goed afgelopen: ‘Bij An. Groente en Fruit’ kan heel Bergeijk weer terecht voor lekkernijen vol vitaminen!