Tijdens ons werk als contra-expert komen we alle soorten polissen, voorwaarden en clausules tegen. Verzekeringen die met zorgvuldigheid en kennis door een intermediair zijn geadviseerd. Na een brandschade blijkt de praktijk echter zeer onvoorspelbaar te zijn en ontstaan er mooie uitdagingen voor ons als de eigen expert van verzekerde.
Vaak worden wij ingeschakeld bij grote bedrijfsmatige en agrarische brandschades. Er gaan wilde getallen en verhalen rond over dat meer dan 50% van de bedrijven na een grote brand failliet gaat. In onze praktijk zien we dat het niet zo extreem is gesteld en dat zeker 95% door kan gaan. Maar deze bedrijven hebben wel allen een bedrijfsschadeverzekering.
Grote calamiteit; bedrijfsschadeverzekering is cruciaal
Een grote calamiteit waardoor een bedrijfspand voor langere tijd niet bruikbaar is, kan ervoor zorgen dat de bedrijfsactiviteiten voor langere tijd niet meer zijn uit te voeren. Soms kunnen de werkzaamheden elders worden doorgestart, maar dat gaat vaak gepaard met flinke extra kosten, lagere brutomarges en marktverlies.
Alleen dekking voor materiële schade is meestal onvoldoende om deze schade te dekken. Daarom is een bedrijfsschadepolis voor ieder bedrijf van levensbelang. Daarbij zijn een goed verzekerd belang en een 30% acres/decres-clausule natuurlijk noodzakelijk, maar bovenal een uitkeringstermijn die lang genoeg is. In de praktijk zien we steeds vaker dat aan de eerste twee voorwaarden redelijk wordt voldaan, maar met de termijn nog veel te zuinig wordt omgegaan. Dat zorgt voor veel ellende.
Uitkeringstermijn bedrijfsschade
De uitkeringstermijn is de maximale periode waarbinnen de uitkering plaatsvindt en vangt aan op het moment van de schade. De uitkeringstermijn is meestal bepaald op 26, 52 of 104 weken. In de praktijk zien we voornamelijk 52 weken. Maar in veel grote(re) schadegevallen is dat ontoereikend.
Veel bedrijven worden na een grote calamiteit namelijk geconfronteerd met marktverlies. Het terugwinnen van deze klanten kost veel tijd en geld. Een verzekeraar kijkt alleen naar de verzekerde termijn en niet naar de periode daarna. Belangverlies en extra kosten ter beperking van de bedrijfsschade worden na de termijn nooit vergoed. En extra kosten gemaakt in de verzekerde termijn moeten een positief effect te hebben ìn de desbetreffende termijn, en niet daarna. Want dan worden deze niet vergoed.
Ons advies is dus om bij de (jaarlijkse) beoordeling van de polis uit te gaan van het ‘worst-case-scenario’. Houd hierbij rekening met sloop, ontwerp, vergunningen, werkelijke bouwtermijn, bedrijfsinrichting, ingebruikstelling, voorraadopbouw, etc. En vergeet zeker de periode hierna niet voor het omzetherstel.
Kortom: geef de lengte van de termijn prioriteit boven een premiebesparing en zorg ervoor dat het lot niet nog een keer op Jonas valt.
Lees hier meer over bedrijfsschade en de bedrijfsschadeverzekering: Contra-expertise bij bedrijfsschade
Vragen over bedrijfsschade?
Heb je vragen over bedrijfsschade of de uitkeringstermijn van jouw polis? Of als je intermediair bent: over een schade van een klant? Neem dan gerust contact met ons op. Je mag ons ook altijd vrijblijvend bellen via 073-6441616.