“Wat er met je gebeurt na een grote brand is niet samen te vatten…”

Een brand in een auto sloeg 's nachts over naar het pand van Autobedrijf en Mercedes specialist Klaas Hobo. Als we hem vragen hoe hij de eerste 24 uur na heeft ervaren, antwoordt Klaas: “Eigenlijk is het niet goed samen te vatten. Je staat erbij, maar beseft het maar half.”

“Achteraf bleek mijn gevoel goed te zitten bij Coolen.”

  • Klaas en Aron Hobo
  • Autobedrijf Klaas Hobo
  • Contra-expertise bij brandschade

“Iedereen adviseerde maar één ding: Coolen uit Den Bosch bellen!”

Vandaag bezoeken we Klaas en Aron Hobo, bijna 1,5 jaar na de brand in het autobedrijf. Wanneer je aan komt rijden zie je een prachtig pand met blinkende auto’s erin en ervoor. Het is moeilijk voor te stellen dat dit pand voor een groot gedeelte werd verwoest door brand. En dat alles wat niet was verbrand zwaar beschadigd was door rook, roet en bluswater. De brand ontstond in de betreffende nacht in oktober op het buitenterrein in een van de geparkeerde auto’s en sloeg over naar het bedrijf.

De eerste 24 uur na de brand

Met een goede kop koffie nemen we plaats in het kantoortje tussen de blinkende sterren. We complimenteren Klaas met hoe het bedrijf eruitziet en praten bij over het reilen en zeilen op het moment. Dan vragen we hem hoe hij de eerste 24 uur na de brand heeft ervaren. Na even denken antwoord hij: “Eigenlijk is het niet goed samen te vatten. Je staat erbij, maar beseft het maar half. Vervolgens begint er een sneltrein te rijden die pas na een half jaar tot stilstand komt. Je moet mee op die trein en pas als die stilstaat, kun je gaan terugkijken.Zelf heb ik er, na ruim 1,5 jaar, niet zo veel aan over gehouden. Ik ben daar nuchter in. Het is gebeurd en nu is het afgerond; het is, wat het is. Aron, mijn zoon, heeft wel nog steeds dat hij iedere avond een extra rondje loopt om te checken of alles ok is. ”

We vragen Klaas of hij direct overtuigd was om een contra- expert in te schakelen. Daar antwoordt hij op met een volmondig ‘ja’. Hij vertelt dat hij er van verschillende kanten al op werd geattendeerd dat hij er verstandig aan zou doen een contra-expert in te schakelen. Hij vervolgt: “Ik werd direct gebeld door collega’s vanuit heel het land die van de brand gehoord hadden. Iedereen adviseerde maar één ding: Coolen uit Den Bosch bellen! Er waren wel meerdere contra-partijen die zich hadden gemeld, maar door de vele referenties heb ik Coolen als eerste gebeld. Na die ontmoeting wist ik dat het goed zat. Goed is goed en ik ga vaak af op mijn eerste gevoel. Achteraf bleek mijn gevoel ook te kloppen bij Coolen.”

Coolen bracht rust

Op de vraag wat heeft Coolen Expertise hem gebracht tijdens en na het schadeproces, antwoord Klaas: “Rust. Door hun expertise konden zij de boel uit handen nemen. Dat was fijn, want daar hoefde ik dan in ieder geval niet meer wakker van te liggen. Zelf ben ik eerder volgzaam dan eigenwijs. Ook bij de adviezen van Coolen. Jullie hebben er verstand van, dan volg ik dat. Zeker als er vertrouwen is in kennis en kunde. Goed is goed.”

Dan lopen we een rondje binnen door de showroom en de werkplaats. Van de hele brand is niets meer te zien en in de werkplaats wordt hard gewerkt en gesleuteld aan verschillende auto’s. Bij de brand liep niet alleen zijn eigen pand en inventaris flinke schade op, maar ook de auto’s van klanten raakten beschadigd. We vragen Klaas of hij ook negatieve reacties van klanten op de brand heeft ontvangen. Gelukkig kan hij daar ontkennend op antwoorden. Medeleven kwam zelfs uit onverwachte hoek. Klaas vertelt: “We hebben iedereen, waarvan de auto’s hier op het terrein of binnen stonden, de ochtend na de nacht van de brand direct gebeld. Toch kwam er om 10 uur iemand aanrijden vanuit Amsterdam, die ze dus niet op tijd hadden kunnen bereiken. Hij dacht zijn auto volgens afspraak te komen ophalen en had niets meegekregen van de brand. Ik vond het heel erg vervelend voor hem, zeker omdat hij helemaal vanuit Amsterdam hiernaartoe was komen rijden en ik hem ook nog moest vertellen dat zijn auto zwaar beschadigd was door de brand. Als hij negatief had gereageerd had ik dat helemaal begrepen. Maar het tegendeel gebeurde. Hij kwam naar mij toe en gaf mij een knuffel. Hij was oprecht aangeslagen door het afgebrande gebouw waar hij tegenover stond. Zijn reactie was ook echt puur uit medeleven naar mij toe. Hij zei: ‘Die auto, dat maakt niet uit. Dat komt wel goed. Maar jouw bedrijf….’ Hij vond het oprecht echt heel erg voor mij en had nul zorgen om zijn eigen auto. En die lieve woorden, deden mij uiteindelijk heel veel goed. Je voelt je dan gesterkt.”

Een mooie anekdote om ons bezoek af te sluiten. We maken tot slot nog een mooie foto van een trotse vader en zoon voor een prachtig pand en rijden vervolgens weg van een veerkrachtig bedrijf dat na een intense tijd  vol goede moed en kracht weer verder gaat met waar ze zo goed in zijn. Mooi om te zien!

blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×