Vandaag kijken we samen met Harold en Marie Josée Paridaens terug naar de periode na de brand. Beiden zijn erg trots op de nieuwe winkel, maar zijn aan het begin van het gesprek er duidelijk over eens, dat het niet zo’n vanzelfsprekendheid was dat er na de brand een nieuwe winkel zou komen.
“De kinderen zeiden: ‘Kom op! Dit is je levenswerk!”
Direct na de brand wilde Harold zeker nog niet denken aan een nieuwe start. De eerste maand was hij er naar eigen zeggen ‘wel klaar mee’: “Ik sliep slecht en kon alles niet overzien. Ik wilde er echt mee stoppen. Totdat de kinderen zeiden: ‘Kom op! Dit is je levenswerk!’ En toen dacht ik: Nee, inderdaad. Ik ga door. En ben vervolgens midden in de nacht naar beneden gegaan en met pen en papier gaan tekenen hoe de nieuwe winkel eruit kon zien. Beetje bij beetje stond ik er weer voor open hoe het zou kunnen worden.”
Vooral het moment waarop Harold te horen kreeg dat het pand alsnog gesloopt werd, staat in zijn geheugen gegrift. Na de brand stond het pand nog wel, maar was het dusdanig beroet dat het uiteindelijk toch gesloopt moest worden. Deze boodschap kwam hard binnen bij Harold: “Ik zie nog precies voor mij waar iedereen stond. Johan (de contra- expert), de expert van de verzekeraar en ik. Dat beeld vergeet ik nooit meer.”
Zelf meegebouwd
Toen hij eenmaal de knop had omgezet, heeft Harold meegewerkt met de sloop en de opbouw van het nieuwe pand. Slopen, tegels zetten en sjouwen. “Ik zat thuis niets te doen en ik wilde door. Ik wilde weg zijn, iets anders doen en ergens anders aan denken. Daarom was het fijn dat ik mee kon helpen op de bouw. Dat ik iets om handen had. Als ik dan nu het mooie, nieuwe pand in loop denk ik wel: oh dat is mooi geworden en daar heb ik zelf aan meegebouwd.”
Het pand is inderdaad schitterend geworden. Dit benoemen Harold en Marie Josée ook als het enige positieve aan de brand. En hoewel het pand van buiten en de winkel er heel anders uitzien, is de routing en indeling vrijwel hetzelfde gebleven: “Alles, ook de routing was goed zoals het was. Alleen is alles nu nieuwer en moderner.”
Coolen Expertise heeft de familie Paridaens bijgestaan tijdens de schaderegeling. Wanneer we hen vragen wat Coolen Expertise voor hen heeft betekend antwoorden ze in koor: “Over Coolen zijn wij echt dik tevreden. Wij konden jullie altijd bellen, jullie hebben ons ontzettend geholpen. De verzekeraar adviseerde ons direct na de brand al om een contra-expert in te schakelen. Wij wisten alleen niets van Coolen Expertise dus hebben we bekenden uit de verzekeringswereld gebeld en die zeiden allemaal: ‘Coolen inschakelen!’ En binnen een half uur waren jullie er. Vanaf dat moment hebben jullie ons ontzettend geholpen.” Maik van Coolen Expertise beaamt dat de samenwerking met de familie Paridaens erg goed was. “Niet alleen met Harold en Marie Josée, maar ook met Wim (vriend van de familie) was de samenwerking erg goed. Mede daardoor hebben we het schadeproces ook voorspoedig en goed kunnen afhandelen.”
De tijd na de brand was zeker niet enkel rozengeur en maneschijn. Integendeel: Zowel Harold en Marie Josée hebben de periode na de brand als hectisch en zeer stressvol ervaren. Marie Josée geeft hierover ook aan: “Als ik van te voren had geweten hoeveel energie het had gekost, weet ik niet of ik het opnieuw had opgebouwd. Ik heb nog steeds wel veel last van de brand zelf; iedere keer wanneer ik een brandweerauto hoor, schiet ik nog in de stress. De brand en herbouw is al heel erg veel. Maar vooral ook de vele tegenwerkingen en tegenslagen die we uit de omgeving en gemeente hebben gehad tijdens het wederopbouw heeft ons veel energie gekost. Dit maakte het proces nog wel veel zwaarder dan dat het al was.”
Tips voor andere ondernemers
Wanneer we hen vragen wat na hun ervaring het advies is voor andere ondernemers, zijn ze eensgezind: “Denk goed na en laat je goed adviseren. Niet alleen na de brand, maar ook vooral ervóór. Nadat wij brand hebben gehad, hebben heel veel ondernemers hier in het dorp hun polissen laten nakijken door de tussenpersoon.” Waarna Harold aanvult met een lach: ”Ik zag die weken daarna overal de auto van de tussenpersoon staan.”
En dan vervolgt hij weer serieus: “Vaak worden verzekeringszaken eenmalig geregeld en kijkt niemand er ooit meer naar. Wij hadden onze polissen gelukkig vlak voor de brand nog herzien. Anders hadden we een nog groter probleem gehad. Alles wordt duurder. Ook de herbouw van pand en aankoop van inventaris. Polissen die lang geleden zijn afgesloten zijn dan vaak niet meer toereikend. Dus laat dit tijdig checken voor het te laat is. Ook na de brand en tijdens het schaderegelingsproces: laat je goed adviseren en begeleiden. Dit kun je niet zelf. En laat je vooraf informeren over vergunningen en herbouwen, zodat je vooraf weet wat je moet regelen en welke zaken je moet verzorgen.”
Marie Joseé vult hierop aan met nog een advies: “Na de brand krijg je een flink bedrag van de verzekeraar, maar blijf daarbij met beide voetjes op grond staan. Er zijn zoveel kosten waar je geen weet van hebt. Dat overzie je in het begin echt nog niet.”
Dan komt een medewerkster van de winkel heerlijk geurende porties kibbeling brengen. En hoewel we vooraf nog beleefd zeiden: “Nee hoor, hoeft echt niet…”, kunnen we de geuren niet weerstaan en verorberen de smaakvolle porties kibbeling, terwijl Harold en Marie Josée met een glimlach en tevreden toekijken. “Blijft lekker hè?!” zeggen ze. Waarop wij alleen maar met een mond vol heerlijke kibbeling bevestigend kunnen knikken. Hoe fijn dat de familie Paridaens hun bedrijf na deze zware tijd en ondanks alle tegenslag toch weer helemaal heeft opgebouwd en iedereen kan blijven voorzien van deze overheerlijke vis!