“Schade regelen is een aparte tak van sport.”
“We waren gewoon thuis, beneden, toen de schoorsteen al brandde,” vertelt Maarten wanneer we naar dat moment van toen vragen. “We werden gealarmeerd door de overburen, omdat bij hen het brandalarm afging. Zelf hadden we nog niets door…”.
De dag van de brand, de brandweer was er nog, belde Maarten direct met Coolen Expertise. “Zakelijk heb ik in het verleden een brand gehad en toen ben ik ook geholpen door Coolen. Nu dacht ik alleen maar, terwijl het pand nog brandde; Coolen moet zo snel mogelijk komen.”
Alles kwijt
Wanneer we vragen hoe hij het eerste jaar na de brand zou omschrijven, geeft hij antwoord met een krachtterm. Waarna hij even stil is en vervolgt: “Je bent alles kwijt. En hoewel ik daar nuchter in ben, moet je wel alles opnieuw opbouwen. Omdat wij met onze vaste aannemer wilden werken, en hij pas na een half jaar tijd had, zaten we zeker in het begin in een soort wachtmodus. En dat is lastig. Je wilt door. Je wilt weer verder met opbouwen. Daarnaast zaten we met het volledige gezin in een tijdelijke kleine woning bij ons op het terrein. Dat was op zich ook erg ingewikkeld.”
Er waren ook hartverwarmende momenten. Zoals Maarten zelf aangeeft: “Direct na de brand kregen we heel veel steunbetuigingen. Wat vooral echt fantastisch was, was dat veel lokale ondernemers speciaal voor ons hun deuren openden zodat we in onze eerste levensbehoeften konden zien. Want we waren echt alles kwijt. Van kleding tot tandenborstel, alles moest opnieuw worden aangeschaft. Ook een hotel dichtbij openende speciaal voor ons zodat we een dak boven ons hoofd hadden. Er waren zoveel mensen uit het dorp en de omgeving die van alle kanten hulp aanboden. Dat was ontzettend bijzonder om te zien.”
Het schaderegelingsproces
Het schaderegelingsproces zelf ging heel snel. Maarten had zakelijk al ervaring met het regelen van brand. Maar deze keer ging helemaal snel. Hij vertelt ook dat hij vol vertrouwen alle regelzaken uit handen kon geven aan Coolen Expertise. “Want,” zo geeft hij zelf aan: “het is niet mijn handel. Hoewel ik wel in de stenen en het vastgoed zit en een echte ondernemer ben, heb ik van schaderegelen echt geen verstand. Dit is een totaal andere tak van sport. En ik heb hier geen ervaring in, dit kan ik niet. En daarnaast ben ik veel te emotioneel betrokken om dit zakelijk aan te pakken.”
Over het resultaat van Coolen Expertise is hij dan ook meer dan tevreden. “Coolen heeft een veel hoger schadebedrag kunnen realiseren dan dat ik zelf ooit had kunnen organiseren.” Hij vervolgt: “Jullie hebben zoveel meer kennis over hoe je een polis moet lezen en uitleggen. Wanneer niemand je vertelt waar je volgens de polis recht op hebt, krijg je het blijkbaar niet. Je hebt echt mensen naast je nodig die zorgen dat je krijgt waar je recht op hebt.”
We lopen samen met Maarten door het nieuwe huis, dat vanaf niets weer helemaal is opgebouwd. Het is echt prachtig geworden, tot in de kleinste details. Waarbij Maarten, terecht trots op zijn prachtige huis, tot slot zegt: “Er staat nu een prachtig huis en achteraf is het allemaal heel goed terecht gekomen. Maar een brand… dat wens je niemand toe.”