Wat te doen na een brand? Een stappenplan

Je hebt een flinke brand gehad in je bedrijf of je woning. Wat een schrik! Nadat je de brand hebt gemeld, iedereen in veiligheid is gebracht en de brand is geblust, rest er nu waarschijnlijk een puinhoop. En heb je dus flinke schade: de inboedel verwoest, overal roetdeeltjes en rookschade. En vergeet ook de waterschade niet, die door het blussen is veroorzaakt.

Grote kans dat je nu met je handen in het haar zit. Want waar moet je beginnen? Hoe moet je verder? En waar kan je terecht? Als het goed is, is de salvagecoördinator van Stichting Salvage al bij je langs geweest. Stichting Salvage treedt op namens de gezamenlijke schadeverzekeraars. Deze coördinator geeft je advies en informatie over het afhandelen van de schade en kan – als jullie niet meer in het pand kunnen – de eerste opvang regelen. Ook zal de coördinator de schade melden bij de verzekeringsmaatschappij. Deze dienstverlening van Stichting Salvage loopt tot de eerstvolgende werkdag.

Recht op contra-expertise

Het is heel fijn als je in die eerste uren na de brand op iemand kunt vertrouwen die al vaker met dit bijltje heeft gehakt en je vertelt waar je terechtkunt. Maar hoewel Stichting Salvage claimt volledig onafhankelijk te zijn, merken wij in de praktijk regelmatig dat zij verzekerden afraden een eigen contra-expert in te schakelen, of adviseren om pas een contra-expert in te schakelen op het moment dat je er met met de verzekering niet uitkomt.

Waarom het belangrijk is om na een brand de juiste stappen te nemen en juist wél zo snel mogelijk een eigen schade-expert in te schakelen, lees je in het vervolg van dit artikel.

Brandschade, wat nu?

Stap 1 – Je belt direct je verzekeraar – én ons

Zo zijn we vanaf dag één betrokken en werken we met dezelfde uitgangspunten als de expert van je verzekeraar. Ook helpen we je prioriteiten te stellen en adviseren we je over belangrijke keuzes die later wellicht van invloed zullen zijn op de schade-afhandeling.

Aan wat voor keuzes moet je dan denken?

Bij particulieren:

  • Is de woning nog bewoonbaar? Zo nee, waar ga je verblijven?
  • Hoe zit het met de inboedel? Is die nog te reinigen? Zo ja, door wie laat je dit uitvoeren? Of is het beter de inboedel af te keuren?
  • Welke spullen hebben emotionele waarde? Kunnen we die veiligstellen en laten reinigen?
  • Kunnen we kleding alvast met spoed laten reinigen?
  • Is het beter om je woning te laten herstellen of herbouwen? En wat is er vergunningstechnisch mogelijk?
  • Mag je zelf een schoonmaakbedrijf of aannemer uitkiezen? En worden de kosten die je hiervoor gaat maken ook vergoed?
  • Mag je zelf, of met mensen vanuit je eigen netwerk al bepaalde werkzaamheden opstarten?
  • Ben je voldoende verzekerd? En welke keuzes hebben financiële gevolgen?

Zakelijk:

  • Is het pand nog begaanbaar? Zo ja, zijn er tijdelijke noodvoorzieningen mogelijk of is het beter (een deel van) het bedrijf tijdelijk te verhuizen?
  • Is het beter om het pand te laten herstellen of herbouwen? En wat is er vergunningstechnisch mogelijk?
  • Ben je voldoende verzekerd? Welke keuzes hebben financiële gevolgen?
  • Hoeveel extra kosten mag je maken?
  • Moet je je personeel volledig doorbetalen?
  • Hoe informeer je klanten en leveranciers?

Stap 2 – We helpen je door de crisis heen

Omdat onze contra-experts veel ervaring hebben met situaties zoals die van jou, kunnen wij in ook in de hectische tijd die volgt op de brand voor rust en stabiliteit zorgen. Zo vragen we alvast een voorschot voor je aan bij de verzekeraar en onderhouden wij contact met de schade-expert van de verzekeraar, herstelbedrijven en andere betrokken partijen. Ook vertellen we je precies hoe het proces van schadeafhandeling verloopt. En we staan voor je klaar met advies en praktische oplossingen, zoals sjablonen voor het inventariseren van de schade aan je inboedel.

Stap 3 – Wij verzorgen de schadeclaim en onderhandelen met de verzekeraar

We analyseren je polis, doen onderzoek, maken berekeningen en inventariseren je wensen… Kortom: we bereiden een offensieve, maar faire schadeclaim voor. Vervolgens sturen wij de stukken naar de verzekeraar.

In de overleggen die volgen, gaan we volledig voor jouw belangen. Want het is belangrijk dat je krijgt waar je recht op hebt (en geen cent minder): je hebt niet voor niets al die jaren premie betaald!

Stap 4 – Uitbetaling van de brandschade

We leggen uit hoe de afwikkeling er uitziet. Ook bespreken we samen de Akte van Taxatie. Korte tijd later volgt de uitkering van je verzekering.

Stap 5 – Jij kunt weer door

Nadat je de uitkering hebt ontvangen kun je gaan herstellen of herbouwen. En onze vergoeding? Ook daarover hoef je je geen zorgen te maken.

Vragen?

Heb je vragen of wil je meer informatie? Neem dan gerust contact op met ons. Je mag ons ook altijd vrijblijvend bellen via 073-6441616.

Gerelateerde artikelen

blank

Onze kosten?

Niet tevreden is niet betalen! Wij zijn ervan overtuigd dat wij zoveel meerwaarde voor jou realiseren, dat jij de eventuele minimale kosten graag voldoet.
Graag leggen we je uit hoe dit werkt.

Lees meer
blank
Niet tevreden is niet betalen! Wij zijn ervan overtuigd dat wij zoveel meerwaarde voor jou realiseren, dat jij de eventuele minimale kosten graag voldoet.
Graag leggen we je uit hoe dit werkt.
blank

Stel gerust je vraag aan ons!

Heb je vragen of wil je graag een afspraak maken? Neem dan telefonisch contact met ons op of stuur ons een e-mail bericht.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.

Schrijf je in voor onze nieuwsbrief!

Blijf op de hoogte van ons laatste nieuws.

  • Dit veld is bedoeld voor validatiedoeleinden en moet niet worden gewijzigd.
Je gebruikt een verouderde webbrowser

Deze website maakt gebruik van moderne technieken die niet worden ondersteund door jouw webbrowser. Update mijn webbrowser

×